2025-09-29 10:57:30 UM Bielsko-Biała 2283
W dniach 27 i 28 września 2025 r. na ulice Bielska-Białej powrócił kultowy, przegubowy autobus Ikarus 280, inaugurując Bielską Linię Zabytkową o symbolicznym numerze 130
Z okazji 130-lecia Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej Urząd Miejski w Bielsku-Białej wraz z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej Sp. z o.o. przygotował wyjątkową atrakcję dla mieszkańców i miłośników zabytkowych autobusów. W dniach 27 i 28 września 2025 r. na ulice Bielska-Białej powrócił kultowy, przegubowy autobus Ikarus 280, inaugurując Bielską Linię Zabytkową o symbolicznym numerze 130. Uruchomienie linii było bezpośrednim nawiązaniem do przypadającego w tym roku jubileuszu 130-lecia Komunikacji Miejskiej w Bielsku-Białej. Zabytkowy autobus kursował na trasie z Cygańskiego Lasu do Wapienicy Zapory, przejeżdżając przez centrum miasta. Co ważne, wszystkie przejazdy były bezpłatne, co spotkało się z ogromnym zainteresowaniem pasażerów. W oba dni z przejazdów skorzystało łącznie ponad 3 tys. pasażerów. Inauguracja linii nastąpiła w sobotę, 27 września, o godzinie 9:00 na pętli w Cygańskim Lesie, a pierwszy przejazd ruszył o 9:30. W inauguracyjnym przejeździe autobusu udział wziął Pan Prezydent Przemysław Kamiński, Pan Szymon Oleksiuk — Zastępca Naczelnika Wydziału Komunikacji oraz Pan Józef Dzieniszewski — ogromny pasjonat i wieloletni prezes Bielskiego Towarzystwa Tramwajowego.
Trasa autobusu linii nr 130 w dużej mierze odzwierciedlała historyczny szlak bielskiego tramwaju. Autobus kursował ulicami: Olszówka, Bystrzańską i Partyzantów, by następnie przejechać przez centrum Miasta i obok dworca głównego, podobnie jak niegdyś tramwajowa linia nr 1. Dalej trasa prowadziła ulicami: Słowackiego, Grunwaldzką, Marii Konopnickiej, Cieszyńską i Jaworzańską, aż do Wapienicy Zapory. Pętla w Cygańskim Lesie nie została wybrana przypadkowo. To właśnie stamtąd do zajezdni zjeżdżały ostatnie bielskie tramwaje, a także symboliczne w dniu 22 września 2018 r. zjechał z niej ostatni eksploatowany w bielskim MZK Ikarus 280, kończąc erę węgierskich autobusów w mieście.
Historia Ikarusów w Bielsku-Białej jest długa i bogata, obejmująca niemal 60 lat nieprzerwanej eksploatacji. Pierwsze egzemplarze — Ikarusy 620, trafiły do miasta pod koniec 1958 roku. W pagórkowatym i wymagającym terenie, Ikarusy stały się niezawodnym filarem miejskiej komunikacji, przewożąc pokolenia bielszczan. Oprócz samej przejażdżki kultowym Ikarusem, na pasażerów czekała dodatkowa, sentymentalna atrakcja: obsługa zabytkowego kasownika KRAK z 1982 r., w którym można było skasować rozdawane przez konduktorów okolicznościowe bilety, Kasownik KRAK, w którym bilet kasowało się pociągając za rączkę, wywołał falę wspomnień u starszych pasażerów, młodsi pasażerowie natomiast przecierali oczy ze zdumienia widząc inny kasownik niż obecnie użytkowane, elektroniczne urządzenia.
Dla wielu bielszczan, zwłaszcza urodzonych w drugiej połowie XX wieku, Ikarus to symbol epoki. Dźwięk wyjącego mostu, zapach spalin i kołysanie przegubu na zakrętach – to wszystko powróciło na dwa dni do Bielska-Białej, dając mieszkańcom unikalną szansę na sentymentalną podróż w czasie. Dla starszego pokolenia, przejażdżka Ikarusem była wzruszającym powrotem do młodości. Wysokopodłogowy autobus, charakterystyczny dla epoki PRL, z jego niepowtarzalnym dźwiękiem silnika i zapachem spalin w tylnym członie, natychmiast przywołał falę wspomnień codziennych dojazdów. Seniorzy z uśmiechem obserwowali uroki miasta zza okien autobusu, dzieląc się swoimi wspomnieniami z młodszymi pasażerami. Z kolei najmłodsi, przyzwyczajeni do nowoczesnych, cichych i niskopodłogowych pojazdów, z ogromnym zaciekawieniem odkrywali, jak kiedyś wyglądała komunikacja miejska. Fascynowała ich konieczność wchodzenia po schodkach, obracania się na kółku przy opończy czy też jazda na samym końcu latającej na zakrętach przyczepy.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl