2021-05-27 13:34:54 Artykuł Partnera 1159
Service design polega na tworzeniu usług z zastosowaniem podejścia zorientowanego na użytkownika. Może posłużyć zarówno do projektowania nowych procesów, jak i modyfikacji już istniejących. Skąd wzięła się ta praktyka? Poznaj historię service design!
Projektowanie usług wywodzi się z design thinking – dziedziny, która została spopularyzowana przez profesora Davida Kelleya. Na wczesnym etapie wkład w servide design miał także G. Lynn Shostack. Zaproponował on połączenie projektowania produktów z projektowaniem usług. Jego zdaniem proces ten można opisać za pomocą „planu usługi”, który pozwala odwzorować całą sekwencję zdarzeń z perspektywy użytkownika. Dlatego też ów plan stanowi swego rodzaju rozszerzenie customer journey i opisuje wszystkie interakcje klienta (zewnętrznego lub wewnętrznego) z daną organizacją.
W Europie service design pojawił się w okolicach 1991 roku. Na projektowanie usług zwrócił uwagę profesor Michael Erlhoff z Köln International School of Design. Rozwój tej dziedziny sprawił, że na rynku zaczęły powstawać firmy konsultingowe specjalizujące się w tworzeniu usług i innowacji. Pierwsza była agencja service designowa LiveWork w Londynie w 2001 roku – jedna z najpopularniejszych organizacji tego typu na Starym Kontynencie. Zmianę myślenia wśród firm w Europie promowała też założona w 2003 roku ENGINE Service Design. W Polsce konsultingiem związanym z projektowaniem usług zajmuje się Socjomania.
Od czasu, gdy projektowanie usług po raz pierwszy zostało uznane za dyscyplinę naukową przez Michaela Erlhoffa i Brigit Mager, kolejne organizacje zaczynały mocno promować service design wśród firm na całym świecie. Ogromny wpływ na popularyzację tej dziedziny miała Service Design Network, czyli sieć skupiająca naukowców i ekspertów zajmujących się projektowaniem usług. Do instytucji założycielskich SDN zalicza się wspomnianą już Köln International School of Design, a także Carnegie Mellon University, Linköpings Universitet, Politecnico di Milano i Domus Academy. Do Service Design Network należy obecnie także polska Socjomania.
Historia service design nie jest jeszcze zbyt długa, ale dziedzina ta zdążyła już mocno zmienić rynek na całym świecie. Dziś każda firma, która chce zdobyć przewagę nad konkurencją, powinna zainteresować się konsultingiem w zakresie projektowania usług.
Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl