Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2025-09-13

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Niewłaściwe paliwo

2014-11-15 08:00:00 SN 4873


Pomyłka na stacji paliw może okazać się kosztowna

foto: SN

Pośpiech, zdenerwowanie, zmęczenie to kilka z czynników, które mogą przyczynić się do kosztownej pomyłki. Błędnie wybrany dystrybutor to problem, który może przytrafić się każdemu. Warto wiedzieć jakie kroki należy podjąć w przypadku zatankowania niewłaściwego paliwa do baku naszego pojazdu. Ryzyko pomyłki jest większe w sytuacjach, gdy korzystamy z pożyczonego samochodu. Sprzedawcy paliw stosują oznaczenia na dystrybutorach – kolor zielony odpowiada benzynie a czarny olejowi napędowemu. Dodatkowo końcówki są opisane oraz różnią się grubościami. 

Zalanie oleju napędowego do silnika benzynowego teoretycznie jest niewykonalne właśnie ze względu na grubość końcówki dystrybutora – a jednak takie przypadki również się zdarzają. Stary silnik benzynowy jest wstanie przepalić taką dolewkę (pod warunkiem że jest jej nie więcej niż 20%) natomiast wszystkie konstrukcje nowszego typu wyposażone w turbo – ulegną awarii po uruchomieniu silnika. Taka pomyłka będzie kosztowna gdyż skończyć się może nawet nadtopieniem tłoków. Gdy zdarzy nam się zatankować olej napędowy do silnika benzynowego nie wolno uruchamiać pojazdu tylko należy go odholować do serwisu w celu wypompowania trefnego paliwa, przeczyszczenia układu paliwowego oraz wymiany filtra paliwa.

W sytuacji gdy zatankujemy benzyne do silnika Diesla również będziemy zmuszeni opróżnić bak w serwisie wypompowując paliwo. Silnik Diesla starego typu powinien poradzić się z mniejszą ilościa benzyny – mówimy tutaj o silniku wyposażonym w klasyczny wtrysk Bosch lub Denzo. Niestety silniki nowej konstukcji z pompowtryskiwaczami lub wtryskiem marek Delphi, Siemens lub innym piezoelektrycznym nie poradzą sobie nawet z małą dolewką trefnego paliwa i istnieje poważne ryzyko awarii silnika.

W większości krajów europejskich stosuje się paliwo 95 oraz 98 oktanowe. W niektórych krajach Europy wschodniej dostępne jest paliwo o mniejszej liczbie oktanów. Zatankowanie takiego paliwa nie zaszkodzi silnikowi – wzrośnie jego spalanie oraz obniży się moc pojazdu.

Podczas tankowania na stacji paliw warto zatem dokładnie upewnić się co konkretnie wlewamy do baku, gdyż przy dzisiejszym „pośpiechu” o pomyłkę nie trudno a koszty mogą być bardzo duże.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Myślałeś o MINI?
    2021-02-08

    Myślałeś o MINI?

    Kultowe MINI od lat zachwyca ludzi nietuzinkowych i kreatywnych

    Które silniki benzynowe są dziś uważane za niezniszczalne?
    2025-08-10

    Które silniki benzynowe są dziś uważane za niezniszczalne?

    Współczesny rynek motoryzacyjny oferuje szeroki wybór jednostek napędowych, które różnią s...

      Popularne Artykuły


      Bielsko-Biała. Mamy 64 nowych nauczycieli mianowanych
      2025-09-09

      Bielsko-Biała. Mamy 64 nowych nauczycieli mianowanych

      System edukacji w Bielsku-Białej wzbogacił się o 64 nowych nauczycieli mianowanych

      Złote Gody w Bielsku-Białej
      2025-09-12

      Złote Gody w Bielsku-Białej

      Drugie po wakacyjnej przerwie spotkanie par małżeńskich z Bielska-Białej, które świętują 5...

      Finał Czwartków Lekkoatletycznych
      2025-09-11

      Finał Czwartków Lekkoatletycznych

      6 i 7 września w Łodzi odbyły się finały edycji 2024/25 czwartków. Zawodnicy z naszego reg...

      Super-Nowa

      ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO