Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2020-09-21

Bądź na bieżąco


r e k l a m a

Działalność gospodarcza w domu – jak rozliczyć koszty i co trzeba o niej wiedzieć?

2020-08-10 15:36:39 Artykuł Partnera 920


Działalność gospodarcza w domu czy w mieszkaniu ma wiele zalet. Oszczędzasz na wynajmie czy zakupie lokalu, a do tego wydatki na telefon czy internet możesz zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Jak więc prawidłowo rozliczyć koszty, aby w ocenie urzędu skarbowego nie mieszały się z prywatnymi? Czy można prowadzić działalność gospodarczą w mieszkaniu rodziców? Jak amortyzować lokal? Poznaj odpowiedź na te pytania!

Osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, często nie opłaca się wynajmować biura. Dużo taniej i wygodniej jest pracować z własnego domu. A jeśli potrzebujesz kontaktu z ludźmi czy neutralnego miejsca na spotkanie z klientem, to zawsze można wybrać się do kawiarni albo skorzystać z usług biura coworkingowego.

Działalność gospodarcza w mieszkaniu

Najpierw musisz sprawdzić, czy w Twoim mieszkaniu można prowadzić biznes. O swoich zamiarach nie musisz informować wspólnoty mieszkaniowej, ale do złożenia wniosku w starostwie będzie konieczna opinia i zezwolenie rzeczoznawców. Zgody zazwyczaj są wydawane, bo gdy Twoja działalność gospodarcza w domu będzie polegała np. na pracy przy komputerze, to nie będzie konieczny remont mieszkania ani nie będzie wpływało to negatywnie na komfort sąsiadów. Z odmową musisz się liczyć, jeśli planujesz wyjątkowo uciążliwą działalność (np. pod kątem hałasu, nadmiernego ruchu klientów czy nieprzyjemnych zapachów).

Aby zarejestrować działalność gospodarczą w domu, musisz zgłosić w starostwie, że z całości lub części lokalu będziesz od teraz korzystać w celach biznesowych. Trzeba opisać obecny sposób użytkowania lokalu oraz przedstawić, jakie prace będziesz w nim wykonywał po przekształceniu. Do wniosku musisz również dołączyć opis lokalizacji budynku, opis techniczny budynku i lokalu, oświadczenie, że masz prawo dysponować swoim lokalem w celach budowlanych, zaświadczenie od władz samorządowych, że Twój plan użytkowania mieszkania jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego oraz ekspertyzę techniczną.

Po złożeniu wniosku starosta ma 30 dni na zgłoszenie ewentualnego sprzeciwu. Jeśli nie dostaniesz zawiadomienia, to oznacza to, że Twój wniosek został zaakceptowany i możesz rejestrować działalność w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jako siedzibę firmy wpisujesz we wniosku adres swojego domu lub mieszkania.

A jak zarejestrować działalność? Możesz to zrobić przez internet, listownie z podpisem notarialnym albo wnioskiem papierowym w urzędzie.

Prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu rodziców

Jakimi zasadami rządzi się działalność gospodarcza w mieszkaniu rodziców? Zasady są podobne jak przy własnym mieszkaniu, ale w tym przypadku warto spisać z rodzicami umowę użyczenia, o ile oczywiście rodzice wyrażą na to zgodę. Użyczenie powoduje, że rodzice nie mają dochodu z najmu, a tym samym nie muszą płacić podatku. Umowy użyczenia nie trzeba dołączać do wniosku do CEIDG, ale warto ją zachować w firmowych dokumentach na wypadek kontroli.

Warto pamiętać również o tym, że gdy decydujesz się na prowadzenie działalności gospodarczej w domu rodziców, to ich adres zostanie upubliczniony w ogólnodostępnym rejestrze CEIDG i wzrośnie wysokość podatku od nieruchomości.

Wynajem mieszkania a działalność gospodarcza

A co zrobić, czy tylko wynajmujesz mieszkanie, ale chcesz je zarejestrować jako siedzibę swojej firmy? Tutaj podobnie jak przy działalności gospodarczej w mieszkaniu rodziców możesz sporządzić umowę użyczenia. Jednak większość właścicieli mieszkań niechętnie się na to zgadza, bo jest to równoznaczne, z tym że udostępniają Ci część mieszkania na firmę za darmo.

Jeśli masz takie plany, to najpierw musisz je przedyskutować z właścicielem nieruchomości i to on wyda ostateczną zgodę, czy możesz np. pod warunkiem płacenia wyższego czynszu, korzystać z mieszkania również w celach prowadzenia firmy.

Zgoda na prowadzenie działalności gospodarczej – kiedy jest potrzebna?

W przypadku gdy nieruchomość należy do Ciebie, to prowadzenie działalności gospodarczej w mieszkaniu jest uzależnione od zgody rzeczoznawcy. Musisz dostarczyć ekspertyzę techniczną od osoby, które ma uprawnienia budowlane i stwierdzi, czy lokal nadaje się na prowadzenie wybranej przez Ciebie działalności. Dodatkowo od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta musisz mieć zgodę potwierdzającą to, że planowany sposób użytkowania domu czy mieszkania jest zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego.

Jeśli nie jesteś właścicielem lokum, to dodatkowo zgoda na prowadzenie działalności gospodarczej w domu jest wymagana od osoby, do której należy lokal. Mogą być to Twoi rodzice, dziadkowie, znajomi, a także dowolna osoba, od której wynajmujesz mieszkanie.

Amortyzacja mieszkania w działalności gospodarczej

Mieszkanie, które wykorzystujesz do prowadzenia działalności gospodarczej, może być amortyzowane. Amortyzacja to koszt, więc obniża Twoją podstawę do opodatkowania. Mieszkanie musisz wpisać do ewidencji swoich środków trwałych. Stawka amortyzacji wynosi 1,5% dla budynków i lokali mieszkalnych oraz 2,5% dla spółdzielczego prawa do lokalu i własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu i wylicza się ją od wartości początkowej nieruchomości.

Jakie inne wydatki możesz jeszcze wliczyć do kosztów firmowych? Wszystkie, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zabezpieczenia ich źródła. Przykładowo:

  • czynsz za wynajem (jeśli do celów firmowych korzystasz tylko z jednego pokoju, to czynsz wyliczasz proporcjonalnie dla powierzchni zajmowanej przez firmę),
  • media (dla klarowności obliczeń lepiej założyć dwa liczniki – prywatny i służbowy),
  • telefon (na podstawie billingu wylicza się, które rozmowy były przeprowadzane w celach firmowych),
  • odsetki od kredytu hipotecznego (podobnie jak czynsz, trzeba przeliczyć proporcjonalnie do firmowej powierzchni mieszkania).

Działalność gospodarcza w domu a kredyt dla firm

Potrzebujesz środków, aby kupić nowy sprzęt, komputer, zapłacić za usługi księgowe, programistyczne czy marketingowe? Możesz skorzystać z propozycji Aasa dla biznesu i wziąć kredyt dla firm – bez zaświadczeń i już od pierwszego dnia działalności. Oferta jest skierowana również do osób, które prowadzą działalność gospodarczą we własnym mieszkaniu, a środki można wydać na dowolny cel.

Zapoznaj się z ofertą pożyczkodawcy i zobacz, czy pożyczka dla nowych firm to coś dla Ciebie!


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


r e k l a m a

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Najpopularniejsze imiona dzieci w pierwszym półroczu 2018 r.
    2020-09-21

    Najpopularniejsze imiona dzieci w pierwszym półroczu 2018 r.

    Mamy zmianę na pozycji lidera, a dokładnie liderki, wśród najpopularniejszych imion nadawa...

    Fundusz alimentacyjny. Co się zmieni od 1 października?
    2020-09-20

    Fundusz alimentacyjny. Co się zmieni od 1 października?

    Fundusz alimentacyjny. Co się zmieni od 1 października?

    Rynek w kwiatach
    2020-09-18

    Rynek w kwiatach

    W centrum Bielska-Białej trwają przygotowania do świętowania z okazji zwycięstwa w konkurs...

      Popularne Artykuły


      Augustus i Zły
      2020-09-18

      Augustus i Zły

      Pierwszą premierą nowego sezonu w Banialuce będzie Augustus Hermana Hessego w reżyserii Ja...

      Pożar samochodów dostawczych
      2020-09-16

      Pożar samochodów dostawczych

      Kiedy jednostki straży pożarnej przybyły na miejsce zdarzenia, pożarem objętych było sześć...

      22 września przejazd autobusami komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej będzie bezpłatny
      2020-09-19

      22 września przejazd autobusami komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej będzie bezpłatny

      22 września, w Europejskim Dniu bez Samochodu, przejazd autobusami komunikacji miejskiej w...

      Super-Nowa

      ul.Młyńska 69/3, 43-300 Bielsko-Biała

      :

      :

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO