Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2019-01-20

Bądź na bieżąco


reklama

RenoPuren Zatoki - decyzja UOKiK

2017-11-28 05:00:00 Biuro prasowe UOKiK 978


Suplementy diety były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Na producenta - Aflofarm Farmacja Polska - prezes UOKiK nałożył karę prawie 26 mln zł.

foto: arch. SN

Postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska w Pabianicach zostało wszczęte na początku kwietnia 2016 r. Wątpliwości wzbudziły reklamy suplementów diety RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, które były rozpowszechniane w telewizji i internecie w 2015 i 2016 r.

Suplementy diety nie leczą ani nie zapobiegają chorobom - są środkami spożywczymi, czyli żywnością. Zdaniem urzędu, suplementy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior były prezentowane tak, aby sprawiały wrażenie, że mają właściwości lecznicze. Działo się tak za sprawą fabuły (np. w reklamach RenoPuren Zatoki Hot występowała aktorka, której dolegliwości związane z zatokami ustąpiły po spożyciu suplementu diety), scenografii (sugerującej, że bohaterka reklamy jest lekarzem), scenariusza reklamy (można było usłyszeć m.in. „Nie odwołujemy wizyt? – Nie, zatoki już w porządku, mam RenoPuren”, pojawiały się napisy „oczyszcza zatoki”, „podnosi odporność”, „zdrowe zatoki na długo”).

Na zlecenie UOKiK, TNS sprawdził, jak widzowie odbierali kwestionowane reklamy. Wyniki badań potwierdzają zarzuty postawione przez urząd, znaczna część badanych konsumentów myśli, że produkty te mają właściwości lecznicze. Widzowie postrzegają te suplementy diety jako produkty, które są skuteczne w przypadku dolegliwości związanych z zatokami – Badania potwierdziły, że konsumenci, oglądający reklamy RenoPuren Zatoki Hot i RenoPuren Zatoki Junior, byli wprowadzani w błąd. Myśleli, że reklamowane produkty mają właściwości lecznicze. A suplementy diety są żywnością. Nie leczą – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. – Konsumenci nie potrafią odróżnić suplementu diety od leku, dlatego reklama musi rzetelnie informować o właściwościach produktu. Lek jest w świadomości odbiorców bardziej atrakcyjny od suplementu. Ponadto pod wpływem błędnych informacji rodzice mogli kupić dzieciom, które mają chore zatoki, RenoPuren Zatoki Junior, zamiast pójść do lekarza – dodaje Niechciał.

Kara za wprowadzanie konsumentów w błąd wyniosła prawie 26 mln zł (25 809 824 zł). Spółka zmieniła kwestionowane przez UOKiK reklamy. Ponadto, Aflofarm Farmacja Polska została zobowiązana do publikacji na własny koszt oświadczeń o tym, że wprowadzała w błąd. Pojawią się w telewizji Polsat, TVP 1 na Youtube, gdy decyzja będzie prawomocna. Przedsiębiorca odwołał się do sądu. W toku pozostaje jeszcze postępowanie przeciwko Aflofarm Farmacja Polska, które dotyczy suplementu diety Magmisie.


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


reklama

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Jurek Owsiak wraca!
    2019-01-19

    Jurek Owsiak wraca!

    Jurek Owsiak wycofał rezygnację. "Będę grał znowu z Orkiestrą"

    Ostrzeżenia przed smogiem
    2019-01-18

    Ostrzeżenia przed smogiem

    Powiadomienie dotyczące ryzyka przekroczenia wartości dobowej 150 µg/m3 dla pyłu zawieszon...

    Rozpoznali sprawcę na portalu społecznościowym
    2019-01-18

    Rozpoznali sprawcę na portalu społecznościowym

    Rodzina pokrzywdzonej kobiety rozpoznała sprawcę kradzieży rozbójniczej na portalu społecz...

      Popularne Artykuły


      Ikary rozdane
      2019-01-14

      Ikary rozdane

      26. edycja Nagrody Prezydenta Miasta Bielska-Białej w dziedzinie kultury i sztuki Ikar

      Ekumeniczne Czytanie Biblii w Książnicy Beskidzkiej
      2019-01-17

      Ekumeniczne Czytanie Biblii w Książnicy Beskidzkiej

      Po raz jedenasty w ramach Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan w Książnicy Beskidzkiej w...

      „Artyści przeciw nienawiści” również w Bielsku-Białej
      2019-01-19

      „Artyści przeciw nienawiści” również w Bielsku-Białej

      Akcja „Artyści przeciw nienawiści” zainicjowana przez znaną wokalistkę dotarła do naszego ...

      Super-Nowa

      ul. Batorego 4, 43-300 Bielsko-Biała

      : 784 669 877

      : 602 794 199

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO