Wiadomości, Sport, Kultura, Moto 2017-02-26

Bądź na bieżąco


reklama

Za wprowadzenie klientów w błąd 2 mln kary

2017-01-10 05:00:00 www.kurier.pap.pl 452


UOKiK: prawie 2 mln zł kary dla Telefonii Polska Razem za wprowadzanie w błąd

Karę w wysokości prawie 2 mln zł nałożył Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów na spółkę PGT, działającą pod nazwą handlową „Telefonia Polska Razem" - poinformował w poniedziałek UOKiK. Zdaniem Urzędu firma wprowadzała konsumentów w błąd.

Urząd podkreślił, że po raz pierwszy w swojej historii nałożył maksymalny wymiar kary za praktyki godzące w słabszych uczestników rynku.

Zgodnie z komunikatem UOKiK spółka w kontaktach z konsumentami podawała się za ich dotychczasowego operatora telekomunikacyjnego, oferując zmianę warunków umowy. W rzeczywistości konsumenci podpisywali umowy z nowym operatorem. Zdaniem Urzędu PGT celowo wprowadzała w błąd, żeby pozyskać jak największą ilość klientów.

"Spowodowało to znaczne straty finansowe dla konsumentów. Spółka nie zmieniła swoich praktyk nawet pomimo licznych skarg klientów oraz prowadzonego postępowania przez UOKiK. Urząd nie znalazł w tej sprawie żadnych okoliczności łagodzących, dlatego na przedsiębiorcę została nałożona maksymalna kara, przewidziana przez przepisy - blisko 10 proc. obrotu osiągniętego w poprzednim roku. Sankcja wyniosła ponad 1,97 mln zł" - podał UOKiK.

Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK informował o licznych skargach dotyczących praktyk spółki PGT w Warszawie. Ustalono, że przedsiębiorca przedstawiał ofertę telefonicznie, po czym kurier odwiedzał klienta w domu. Konsumenci, głównie osoby starsze i ich rodziny informowali, że zostali wprowadzeni w błąd. Myśleli, że przedłużają umowę z dotychczasowym operatorem, a potem okazywało się, że podpisali nowy kontrakt - z PGT.

Dlatego UOKiK wszczął postępowanie przeciwko PGT, a także - w marcu ub.r. - wydał tzw. ostrzeżenie konsumenckie (to narzędzie wykorzystywane jest w przypadku szczególnie uzasadnionego podejrzenia stosowania przez przedsiębiorcę nielegalnej praktyki).

Analizując sprawę UOKiK sprawdził m.in. rozmowy telefoniczne z konsumentami, a także przesłuchał świadków - byłych i obecnych pracowników podmiotów współpracujących z PGT. "Zapisy rozmów telefonicznych potwierdziły, że konsumenci byli wprowadzani w błąd co do tożsamości oferującego usługę" - napisano w komunikacie.

Zgodnie z ustaleniami urzędu antymonopolowego kolejnym krokiem do zawarcia umowy było dostarczenie dokumentów do podpisania przez kuriera współpracującego z PGT. Podtrzymywał on przekonanie, że jest przedstawicielem dotychczasowego operatora. Dodatkowo w błąd wprowadzało wyeksponowanie na pierwszej stronie umowy nazwy spółki, która do tej pory świadczyła usługi.

Według UOKiK działania PGT spowodowały, że konsumenci decydowali się na podpisanie niekorzystnej umowy. Urząd uważa, że nie zawarliby jej, gdyby mieli prawdziwą informację, że w rzeczywistości zmieniają operatora. "Zawarcie umowy z PGT oznaczało bowiem rozwiązanie kontraktu z dotychczasowym operatorem i konieczność zapłacenia w wielu przypadkach opłaty z tego tytułu" - tłumaczy Urząd.

UOKiK stwierdził również, że PGT nie przekazywała konsumentom podpisanych umów, co jest działaniem niezgodnym z dobrymi obyczajami. Kontrahent powinien bowiem otrzymać dokumenty potwierdzające warunki umowy.

"W tym przypadku spowodowało to, że konsumenci nie mieli świadomości, że zawarli nową umowę oraz że mogli od niej bezpłatnie odstąpić - w terminie 14 dni. Po tym czasie rozwiązanie umowy skutkowało obciążeniem opłatami w wysokości od 500 do 1500 zł" - dodano.

Źródło: www.kurier.pap.pl


Kopiowanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła: www.super-nowa.pl


reklama

    Wyszukaj w SN

    Ostatnio dodane


    Uwaga na fałszywe maile
    2017-02-19

    Uwaga na fałszywe maile

    Nadawca podszywa się pod Pocztę Polską. Wiadomość zawiera złośliwe oprogramowanie malware.

    Intensywnie korzystamy z internetu
    2017-02-09

    Intensywnie korzystamy z internetu

    Co czwarty Polak korzystający z internetu jest on-line cały czas

    UOKiK ukarał Orange Polska
    2017-02-07

    UOKiK ukarał Orange Polska

    Orange Polska przedłużał umowy bez zgody klientów. Zakwestionowana praktyka może trwać od ...

      Popularne Artykuły


      Zachwycające miejsca, kultura i ludzie
      2017-02-21

      Zachwycające miejsca, kultura i ludzie

      Zapraszamy na podróż po Południowym Kaukazie naszpikowanym magicznymi miejscami

      Konkretne turbulencje
      2017-02-20

      Konkretne turbulencje

      W sobotę Bielsko-Białą ze swoim najnowszym krążkiem odwiedził TEDE

      Bielsko-Biała zakorkowane
      2017-02-22

      Bielsko-Biała zakorkowane

      Polskie miasta wśród najbardziej zakorkowanych na świecie. Z raportu TomTom wynika, że w B...

      Super-Nowa

      ul. Batorego 4, 43-300 Bielsko-Biała

      : 784 669 877

      : 602 794 199

      : redakcja@super-nowa.pl


        SN - INFORMACJE BIELSKO